Sabtu, 6 Mac 2010






MEMBELI MUTIARA

Mutiara salah satu tarikan pelancong dtg ke sabah…rugilah kalau kita dtg ke sabah tp x beli cenderahati seperti mutiara..cik nara(aweks aku) dia bawak aku p pasar philipin..katenye kat sane ade jual mutiara dan mcm2 lg…jd aku pon pegilah ikut..erm..ramai gak orang yg dtg..mcm2 reka bentuk mutiara yg diaorg sedia utk di jual kepada pengunjung…pelbagai jenis..ada yang air tawar lah ada yg lain masin lah..air masin harganya lebih mahal dari air tawar…

PROSES TAWAR MENAWAR HARGA MUTIARA

Macam biaselah kalo nk beli barang mestilah nk mintak discount nk mintak murah ckit..kasi kurang itu harga ckit..adelah nk d jadikan cerita aku p kat Pasar Kraf tangan terletak sehala dengan Anjung Samudera di Bandar raya Kota Kinabalu. Mengambil masa antara 5 hingga 10 minit jika berjalan kaki dari pusat bandar.or tempat aku tinggal di Asia City..dekat jer..waktu tu cuaca ok x de hujan..malam..x sejuk Cuma panas ckit..aku nk beli mutiara 1set tuk mama aku..dari harga RM300 sampai jadi RM200..pas tu aku bajet murah lah tu an..aku chek dompet aku x de duit lak bila nak bayar..pas tu aku ckp dgn org yg jual tu di mane ade mesin ATM..dia ckp seberang jalan ada ATM Alianz Bank..pas tu aku pon p lah sane..tp pembantu tuan kedai tu nak ikut sekali kononnye takut aku sesat..pas tu aku ckp x payah lah..kejap jer..sampai jer di seberang jalan aku ngan aweks aku nmpk mcm pasar malam..kita org pon masoklah..waaaahh..rupenye2 banyak mutiara dlm pasar nie..kite org pon tanye2 lah berape harga mutiara nie..pas tu ade yg letak harga RM150..sebijik mcm yg kat pasar kraf tangan tu..wah murah lah pulak..hargaboleh d runding lg..aku pon terkejut gak..jd aku x jadilah beli mutiara kat pasar kraf tangan tu..kesian mak cik tu tunggu aku x sampai2..dan aku pon x jadi beli mutiara malam tu..sebab masih keliru dgn harga dan kualiti mutiara2 yg dieorg jual nie..rasa mcm kena tipu pulak..biaselah org berniagekan..kita nie sebagai pembeli kenalah pandai memilih dan membandingkan..kalau murah baru angkut…betoi x..??




Esoknya barulah aku beli mutiara kali nie aku pegi kat KK PLAZA aku masok kat kedai jual mutiara dan aksesori2 wanita nie…name kedai tu KINABALU KRAFTANGAN…wah rupa2nya mutiara dalam kedai nie d jual lg murah..korang nk tau x…1 set yg di jual RM200 kat pasar kraf tangan tu dia jual Cuma RM40 jer..errmm..pas tu aku tanye dgn tokey kedai..apesai kat luar tu mahal2..dia ckp org kat luar tu nk untung lebih..ade sesetengah tu nk tipu pelancong..nasib baik aku x kena tipu..jadi aku belilah mutiara dalam kedai tu..banyak gak lah aku beli..habis gak dlm RM135…org tu ckp nie original punye..tp aku x tau lah..kalo kena tipu pun x brape nk rugi sangat..1set rm40 oklah dri 1set rm200…x de lah rugi sangat kalo kena tipu pon…
hahahahahahahahahahahahahahahahahaha....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan